dinsdag 4 november 2014

Elke verandering is geen verbetering

Met 40 op de teller is een foto schieten niet makkelijk
 Dinsdag is en Den Helder dag altijd weer gezellig een dag met collega Cees bij praten over de aankomede OBT en ander zaken.
het was enkele weken terug dat ik er met de Quest geweest ben , het was van morgen koud en donker en vanmiddag ook nog koud.
Dat heeft direct zijn weerslag op het lichaam dat heeft langer nodig lekker op bederijfstemperatuur te komen en dat betekend minder snelheid.
Wat je ook doet tijdens een lange woonwerk rit is eens nadenken bijvoorbeeld de koolmonoxide berichten in het nieuws.
Met de aankomende kou in het verschiet gaat dat weer slachtoffers eisen maar nieuw is het niet .
Er komt namelijk een Cv-OK certificaat voor installateurs die wel hun zaken en de benodigde kennis in huis hebben .
De berichten kunnen dus ook een in kopper zijn om dit onderwerp stevig op de agenda te zetten en dat is niet verkeerd .
Wel is de berichten heel erg eenzijdig er word gepraat over cv ketels en de meeste zijn van de gesloten uitvoering,
Dit betekend dat ze hun verbrandingslucht van buiten halen mits goed gemonteerd kan het binnen klimaat in d woning de verbranding niet beïnvloeden .
Anders is dit met de open toestellen wel of niet aangesloten op een rookgaskanaal de thermische trek zorgt voor de afvoer van de schadelijke rookgassen .
De rookgassen stijgen op door de warmte en deze krachten zijn gering een beetje afzuig kap trekt de rookgassen zo weer naar binnen .
Zeker als de beluchting van de woning te kort schiet is dit een feit , dit geld ook voor sfeer vuurtjes met gas en hout.
Als er bij een open toestel ook nog een slecht onderhoud is gepleegd worden de risico's nog groter zeker als er na de installatie datum nog extra voorzieningen zijn aangebracht en ergen rekening is gehouden met de aanwezige apparatuur .

Cees in de voorhoede


De Wieringermeer in herfst kleuren
Ook moeten we de bij ons zelf te raden gaan de afgelopen jaren is tot mijn verdriet het onderwijs systeem uitgeknepen.
Er mag maar twee jaar over een niveau gedaan worden en de volgende opleiding moet er weer eentje hoger zijn.
In het begin dat ik bij installatiewerk werkte waren er veel leerlingen in de breedte gingen en zich verdiepte in deze materie .
Erg jammer deze vak verloedering er lopen straks monteurs rond die van geen kwaad afweten en het ook niet kunnen door geven aan hun jongere vakbroeders .
Het is niet zo dat ik in het verleden wil blijven hangen er zijn ook veel groene technologieën maar voorlopig hangt Nederland nog vol met de gas verstokkende apparatuur .
En ik denk het moet nog slechter gaan voordat het weer beter gaat met het onderhoud en de scholing van bekwaam personeel.
Als je de tijd krijgt om je werk goed te doen en een mooie beloning is het een prachtig vak waaruit je veel voeldoening kan halen .



Open vuur
Tot de volgende keer

3 opmerkingen:

  1. Duidelijk herkenbaar Matthijs we zijn in de Truck techniek ook een uitstervend ras dit is +/-12 jaar geleden al begonnen door het afschaffen van de "technische school" en hier gaan we nu de vruchten van plukken. Gevolg is wel dat de "marktwaarde" van een Full Range BedrijfsAutoTechnicus of Diagnose Technicus flink gestegen is maar we zijn een oud ploegje aan het worden en er komt helemaal niets bij. De ROC's in Noord Holland doen ook niet erg hun best...onze doelgroep hangt er in HHW, Zaandam, Hoorn en Purmerend een beetje bij hoe het in den Helder gesteld is weet ik niet. Beste ervaring tot nu toe met Amsterdam en particuliere initiatieven. Het lijkt ook wel of er geen "basis" meer is, lassen, solderen, boren, draaien, frezen, draadsnijden, materialenkennis etc. ze moeten het als ze stagiair zijn allemaal bij ons in het bedrijf leren?? In mijn tijd leerde je dit tot vervelends toe op school of in de bedrijfsschool. Zo kweek je ook geen "liefde voor het vak" en juist dat is zo belangrijk. Voorheen ging het als volgt: als je niets kon werd je maar monteur, was je slim mocht je 4 jaar naar avondschool en dan kon je na 4 jaar blokken je eerste monteur bedrijfsvoertuigen en Technisch Kader Functionaris hebben alleen dan mocht je op de opleiding APK keurmeester zware voertuigen
    volgen. Door bijscholing en doorzetten kun je nu Diagnose technicus of full range bedrijfs-auto technicus worden. Ik zie de jongere generatie monteurs dit niet zomaar doen wij hadden vorig jaar een kandidaat die alleen nog eind examen praktijk moest doen (had dus alle deeltentamens afgerond) twee weken voor einde schooljaar is hij gestopt en zit nu in de bouw (bituum daken plakken) echt zonde! en aan het geld heeft het niet gelegen echt balen hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Willem

    Het is zoals je het schrijft de opleidingen zijn uitgekleed en de jeugd heeft ook meer andere interesses .
    Dus geen aanwas meer in de technische richting .


    Matthijs

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hi Matthijs
    When I started at my job I was 19 years old. The shop was full of old guys in their 60's. These old guys were full of knowledge. I learned a lot in a short time and then they all retired. Now many years later it has gone full circle and we have a shop full of young people. The only thing is most of us old guys are gone and there is not enough of us old guys to pass on the knowledge. The young people don't know the basics that we learned. A lot of stuff gets fixed the long hard way. I hope the young people will learn before I retire.
    It is not much different in your country?.

    BeantwoordenVerwijderen