zaterdag 9 november 2013

Bio massa kopen is een soort ondernemen.

Bio massa is kopen is ondernemen , het is net zo als met de energie in koop bij de regionale energie bedrijven .
Er zit wel een verschil in gas is gas en elektriciteit is elektriciteit met pellets moet je het altijd afwachten wat je op het pad krijgt.
De verschillen zijn groot in prijs en kwaliteit en er is zelfs verschil van het zelfde merk en dat hangt af waar en in welke fabriek de levering komt .
In mijn beleving is een goede brok vlug te achterhalen heel simpel met een week proef 3 minuten weken dan moet er nog een harde kern voelbaar zijn .
Bij pellets die dit niet hadden vervuilde mijn Windhager extra en de as lade zat eerder vol en niet meetbaar minder energie.
Ook zijn er fabrikanten die er vul middelen in persen die niet zuiver zijn en schade kunnen toe brengen aan kachel en rookgas kanaal.
In de beschrijving van het toestel staat beschreven welke maat de pellets moeten diameter en lengte ook de minimale verbrandingswaarde staan vermeld.
De laatste tijd heb ik op Westerwälder pellets gestookt een prima product maar na een jaar zijn er Badger pellets uit Virton .
Beide prima pellets alleen het prijs verschil is een kleine honderd Euro , eerlijk is eerlijk Westerwälder is aan huis geleverd,
Badger kan ik ophalen in Opmeer 10 km hier vandaan een beetje tijd en diesel en het is geregeld in een anderhalf uur.
Meestal heb ik minder per uur en heb dit ook gemeld aan de huidige leverancier Ardent biomassa .
Deze reageerde ik heb ook goedkopere en vroeg of ik deze wilde testen en hij zou een paar proef zakken bij me afleveren.


Wat gebeurd er als je een pellet met een te lage energie waarde stookt , het toestel is sensor geregeld en wil een bepaalde afgifte halen .
Nu is dit bijna niet mogelijk en gaat er meer brandstof toe gevoerd worden met als gevolg dat de brander en kachel uit elkaar gestookt worden en het pellet verbruik erg hoog zoals de repartie kosten .


Schoonmaken moet je plannen

Eerst afkoelen anders gladde vinger toppen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten